Swedish Host
Stäng
Qpad Swedishhost Admax Oddwolf G2A
JUST NU PÅ PUBLICLIR
44210 registrerade medlemmar.

E-sport – en stadigt ökande marknad

Publicerad 26 Januari 2017 av Broiler

E-sport – en stadigt ökande marknad

E-sport är en marknad som ständigt växer och lockar till sig ofantliga mängder nya spelare och tittare världen över varje år. Från att mer eller mindre ha varit underground-turneringar där vinnarna fick struntsummor och småprylar så har det idag växt till något som både sänds på TV, streamas online, har egna communities där vinnarna kammar hem upp till 7-siffriga belopp. Många trodde att e-sport var något som aldrig skulle bli stort. Dessa personer hade lika fel som experterna på 80-talet som trodde att internet bara var en fluga.

 

E-Sportens historia

Begreppet e-sport myntades år 1990 men redan så tidigt som 1972 hölls den första allmänt kända spelturneringen på Stanford University i USA och då var det i spelet Spacewar. Vinnaren av tävlingen vann då en årsprenumeration av tidningen Rolling Stones.


1990 så höll Nintendo sitt allra första världsmästerskap. Då turnerade man runt i 29 städer i USA där 132 finalister vann $250, en trofé och en resa till slutfinalen. Finalen hölls för 3 olika års-grupper som var <11, 12-17 och 18+. De som vann fick fonder värda $10 000, en Geo Metro Cabriolet, en 40” TV och en guldpläterad Mario-trofé.


1995 så hette den största tänkbara spelturneringen Judgement Day där Doom II var spelet man tävlade i. Vinnaren i turneringen var ingen mindre än Dennis ”Thresh” Fong och priset var då en helt ny Ferrari 308. Fong blev senare utnämnd till världens första Pro Gamer av Guiness rekordbok. En intressant punkt är att Fong aldrig någonsin har förlorat en officiell match i Doom II. Senare gick Fong över till spelet Quake där han var minst lika framgångsrik och vann många titlar.


CPL (Cyberathlete Professional League) grundades år 1997 och var länge den allra största e-sportturneringen. Främst så var det spelet Counter Strike som man tävlade inom men senare så hölls även turneringar i bland annat spelen Quake, Painkiller,  Unreal Tournament, Call of Duty, F.E.A.R. och Halo. I samband med tillväxten av CPL så växte även prissummorna och intresset för e-sport började på riktigt att ta fart. Prissummorna kunde då ligga på allt mellan $25 000 och $500 000 beroende på vilket spel och vilken turnering man tävlade i.


2007 så hamnade CPL i en turbulent fas där det bland annat påstods att prissummor bara delvis hade blivit utbetalda vilket ledde till att G7-lagen till slut bojkottade CPL helt och hållet. Efter en kontroversiell försäljning av CPL och faktum att fler lag bekräftade uteblivna prissummor ledde till slut till att CPL gick i konkurs. De uteblivna prissummorna har aldrig bekräftats av CPL-arrangörerna själva men däremot har de medgett att försäljningen av CPL inte riktigt har gått till som det var sagt att det skulle.

 

E-sportens frammarsch

Med tiden så fortsatte e-sport att växa i både arrangörantal, spel, spelare och framför allt prissummor. 2006 så uppgick den totala prissumman i MLG (Major League Gaming) upp mot $800 000 och sedan dess har prissummor likväl som spelar ökat i en hisnande fart. Turneringarna som dominerar idag när det kommer till prissummor är helt klart turneringar där Dota 2 (Defense of the Ancients 2) spelas, vilket också lockar till sig flest tittare, följare och spelare.


 

Twitch

Man kan inte nämna e-sportens frammarsch utan att nämna Twitch. Twitch startade som en kategori på sidan Justin.tv men gick sedan över till att bli en egen sida som fokuserade på streaming. Idag kan Twitch visa upp fantastisk statistik som ingen någonsin trott var möjligt att uppnå. Med 100 miljoner unika tittare och 20 miljarder tittade minuter per månad så förstår man varför dom är världsledande inom sin genre. Förutom vanliga streams så sänds även de flesta stora turneringar på Twitch vilket vanligtvis drar till sig en kopiös mängd tittare.


The International

The International 2016 är den hittills absolut största turneringen inom e-sport om man jämför   prissummor. Den totala potten i år låg på $20 735 639 och vinnarna, Wings Gaming, kammade hem hela $9 123 681.


ELEAGUE

ELEAGUE Säsong 1 avslutades för mindre än en månad sedan efter en riktig rysare till final mellan det polska laget Virtus.pro och svenska fnatic. Prispotten i turneringen uppgick mot totalt $1 410 000.


LoL World Championship

LoL (League of Legends) är ett MOBA-spel som idag är väldigt populärt. Lika populärt är världsmästerskapet som hålls varje år. Tittarantalet år 2015 låg på hela 334 miljoner och all statistik vi kan hitta pekar på att antalet tittare fortsätter att stiga. De två senaste åren har prispotten legat på strax över $2 000 000 där vinnarna kammar hem hela $1 000 000. 2016 års världsmästerskap börjar den 1 oktober och pågår hela månaden ut.

 

Nya marknader tar plats inom e-sporten.

Med tanke på dagens följar- och tittar-antal så har det även öppnat upp möjligheten för helt nya marknader. Idag kan man köpa allt från möss, musmattor och tangentbord till datorchassin, t-shirts, posters och allt däremellan.

En marknad som nyligen slagit upp ögonen för e-sport är betting-marknaden. Betting är varken nytt eller något som man tidigare inte har hört talas om. Det är dock nu som man kan se fler och fler bettingbolag ansluta sig till e-sportens värld och ge spelare möjligheten att spela på såväl matcher som turneringar. 

Detta har på senare tid tagit betting-marknaden med storm då spelarantalet på betting inom e-sport kraftigt ökar samtidigt som det drar till sig andra spelare som aldrig tidigare har varit särskilt intresserade av e-sport. Ett av skälen till detta är de oregelbundna och olika oddsen som sätts på e-sportmatcher.


Jämför man odds mellan de olika spelbolagen på exempelvis fotboll så ser man snabbt att oddsen inte brukar variera mycket som det kan göra på e-sport. Detta kan delvis bero på att det är en relativt ny marknad inom betting samtidigt som kunskapen inom e-sport är något limiterat jämfört med andra sporter där man mycket enklare kan kolla upp information om lagen, tidigare historik och resultat.

De som följt e-sporten ett tag och kan spelen, lagens favoritbanor, spelarhistoriken och tidigare resultat kan därför med klar fördel använda sig av den informationen när man spelar på e-sport. För maximal fördel, bortsett från ovanstående kunskap, är att veta hur det går till och vad för alternativ man har.


Samtliga spelsajter har förutom olika odds även olika välkomsterbjudanden. Ett välkomsterbjudande får man oftast i form av bonusar och extrapengar. Bonusar är nästan alltid kopplade till särskilda villkor och regler som är väldigt viktiga att läsa igenom så att man i förväg vet hur det fungerar. Med det sagt så kan vi tillägga att denna bonus inte borde väga tyngst i valet av spelbolag utan det viktigaste är självklart i slutändan oddsen och villkoren.

Avslutningsvis så vill vi lägga till en av de absolut viktigaste punkterna. Betting är både roligt och spännande. Det är väldigt viktigt att man redan i förväg sätter upp en maxgräns för hur mycket man är beredd att satsa och i värsta fall förlora och stenhårt hålla fast vid detta.